Historyczno-społeczne poglądy Darwina cz. 10

I społeczna demokracja również pragnie dla wszystkich ludzi jawnego współzawodnictwa, ale dla wszystkich w równych zewnętrznych warunkach, tj. aby istotnie zyskiwali przewagę ci, których natura lepiej uposażyła, a zatem w tym względzie bynajmniej nie sprzeciwia się teorii Darwina.

Należy jednak zaznaczyć, że nie byłoby słusznie poglądy pozytywne Darwina uważać jako argumenty za społeczną demokrację lub przeciw niej. Darwin w listach swoich sam nazywa się liberałem albo radykałem, a było to, jak zaznacza Ritchie, w r. 1873 gdy radykalizm przestał już hołdować wyłącznej zasadzie laisserfaire. Przyjaciel Darwina, Wallace, twierdzi, że w jednej z ostatnich rozmów z Darwinem, słyszał od niego wcale nie pocieszające poglądy na przyszłość ludzkości, a to na zasadzie spostrzeżenia, że nasza obecna cywilizacja nie dopuszcza do doboru naturalnego i najdzielniejsi nie zyskują przewagi. Jeżeli jego wyrażenie jest prawdziwym, o czym wątpić nie należy, to jest ono ciosem zabójczym dla darwinistów mieszczańskich, którzy w swym bezkrytycznym optymizmie nie ustępują liberalnej ideologii o harmonii interesów społecznych, ośmielają się jednak nędzę biedaków i cierpienia słabych obrzucać szyderstwem i pogardą dla ich umysłowej i fizycznej niższości.

Comments
  1. Reklama

    To Cię zainteresuje:

    pompki do skroplin
    Porady prawne Konin
    posadzki żywiczne katowice
    Powierzchnie magazynowe śląsk
    pranie dywanów wrocław
    prasowanie mokotów
    producent desek wpc
    producent plomb
    producent wideodomofonów
    producent wind