Dobór organiczny i społeczny cz. 17

Kto dla obrony braci odważnie rzucał się na nieprzyjacielskie dzidy, ten zapewne nie pozostawił cielesnych dziedziców swego bohaterskiego poświęcenia, lecz miewał liczniejsze duchowe potomstwo. Ci, którzy patrzeli na jego czyny, ci co je znali z pieśni i podań, dążyli do tego, by mu sprostać i tym więcej, im wyższym duchem byli obdarzeni”. Darwin wykazuje dalej, że rozwój moralności do tego zmierza, by rasowe różnice wyrównywać i dorastać do idei ogólno-ludzkiej łączności. W przeciwieństwie do wielu powierzchownych „darwinistycznych” moralistów nie zwalczał on humanitaryzmu, jako słabostki i głupoty go nie przedstawiał, lecz pojmował cechy moralne w duchu nauk Nazarejczyka i filozofii moralnej Kanta.

Zestawiając razem istotne różnice między doborem organicznym a społecznym, dochodzimy do następujących wniosków:

Rozwój ludzkiego społecznego życia podlega tym samym biologicznym prawom różniczkowania, przystosowania i doboru, co rozwój życia organicznego. Główna różnica zasadza się jednak na tym, że do sił organicznych przybywają jeszcze techniczne narzędzia, zatem siły nieosobiste i od organizmu oddzielone, które stają na przeszkodzie organicznemu doborowi indywidualnemu, organicznej dziedziczności i udoskonaleniu.

Comments
  1. Reklama

    To Cię zainteresuje:

    wzory nagrobków
    zabiegi na zmarszczki
    zagospodarowanie terenów zielonych warszawa
    zaklejarki do kartonów
    zakład pogrzebowy ochota
    zakład pogrzebowy śródmieście
    zakupy Łódź
    załakowo domki
    zamiatarki ręczne
    Zarządzanie flotą samochodów