Darwinizm i marksizm cz. 8

Życie społeczne jest częścią ogólnych zjawisk życiowych. Ekonomia jest specjalną gałęzią biologii, której przedmiot stanowią ogólne prawa życia. Naukowe wyjaśnienie rozwoju cywilizacji ludzkiej wymaga rozpatrywania historii zarówno z fizjologicznego jak i z ekonomicznego stanowiska, do czego Darwin i Marks pierwsi dali inicjatywę, gdyż człowiek organiczny jest ogniskiem i zarazem przewodnikiem wszelkiego technicznego i umysłowego uzdolnienia i działania. Przez to również psychologiczne pojmowanie historii, które często z pewną jednostronnością zaznacza cywilizacyjną wartość ideału i osobistości dla przeobrażania się ludzkich form życiowych, staje w nowym oświetleniu naukowej prawdy i uprawnienia. Zadaniem filozofii w dziedzinie teorii poznania jest z szerokiego stanowiska rozpatrywać fizjologiczne, ekonomiczne i psychologiczne metody, ich istotę badać i ich zasadniczą łączność stwierdzać. Odkrywać drogi myśli, po których rodzaj ludzki do historycznej świadomości dochodzi, jest jej wdzięcznym i do szczęścia wiodącym dążeniem.

Głównym celem mych dociekań, a zarazem podstawą wszystkich następnych szczegółowych wywodów, jest myśl wynalezienia wspólnej biologicznej podstawy dla teorii Darwina rozwoju świata zwierzęcego i ludzkiego i dla Marksa teorii społeczno-ekonomicznego rozwoju, gdyż tylko na tej podstawie stosunek darwinizmu do zagadnień polityki socjalnej rozpatrywać można.