Darwinizm i marksizm cz. 10

Zwolennicy materializmu historycznego określają swoją teorie jako zastosowanie metod przyrodniczych do rozwoju ludzkiego społeczeństwa. Istotnie historyczna teoria ekonomicznego materializmu Marksa i nauka o naturalnym pochodzeniu człowieka Darwina – pominąwszy metody statystyczne – są to jedyne dotychczas zasadnicze prawdy, które dla historii naturalnej ludzkiego społeczeństwa znaczenie gruntowne posiadają. Jest rzeczą niezmiernie ciekawą z tego wyższego punktu widzenia śledzić odosobnione poglądy wypowiadane w ciągu ostatnich lat trzydziestu o stosunku darwinizmu do demokracji społecznej. Tutaj bowiem w oczach naszych rozgrywa się pouczające widowisko powstawania nowej gałęzi wiedzy, która wyłącznie z pomocą pojęcia historii, społeczeństwa i cywilizacji usiłuje zbadać istotę ludzkiego bytu. Od czasu bowiem, gdyśmy się oduczyli widzieć w przyrodzie i cywilizacji jakościowe przeciwieństwa, gdy jedną i drugą pojmujemy historycznie, a w cywilizacji widzimy samorodną naturą rodzaju ludzkiego, spór o to, czy można przyrodnicze metody do historii cywilizacji stosować, jest dla nas już ostatecznie rozstrzygniętym.